torsdag 24 mars 2011

2 in 1

Det blir två i ett den här gången i bloggen.
Här kommer bilder från både v.11 och v.12.

Vecka 11 körde vi igång med dans. Temat för dansen är hållbar utveckling och slutresultatet kommer ni att få ta del av den 13 april. Då blir det dansföreställning och konstutställning båda som sagt i temat hållbar utveckling. Detta ser vi alla fram emot så boka in den dagen i er kalender!

Varje vecka kör vi medveten motorisk träning. Här övar vi oss att gå långsamt och kontrollerat eftersom det är en favorit från föregående vecka.
Denna vecka (12) övade vi mera på balansen.
Vi gjorde övningarna gradvist svårare genom att lägga till mera att tänka på.
1. Balansera på ett ben.
2. Balansera och lägg det andra benet att vila mot knäet.
3. Lägg tungan upp i gommen.
4. Blunda samtidigt som du gör de ovannämnda.
Dansläraren Eva inspirerade och övade barnen i dans. Årets schlagerlåtarna fick oss alla att ta lite extra glada skutt på golvet.
Det är fantastiskt att det finns sidor på nätet var man kan beställa material kring olika teman till skolan... helt gratis! Det tackar jag för!
Här ser ni ett exempel på ett spel kring temat hållbar utveckling. Spelet skapade många fina diskussioner om hur vi alla kan bidra till en bra miljö för idag och framtiden.
Diskussionerna resulterade till att eleverna skrev parvis ner på dator de saker som de tycker är mest viktigt att tänka på när det kommer till hållbar utveckling.
Slutresultatet kommer ni att få se på konstutställningen i samband med dansföreställningen.

Denna vecka övade vi att känna igen bokstäverna med våra sinnen.
Eleverna fick parvis skriva med fingrarna valfri elevs namn på ryggen. Den andra skulle gissa vems namn som den andre skrev.
Veckan har varit fylld av olika djur...på ett eller annat sätt. Det har handlat om fåglar, hundar, vargar, insekter, dinosaurier och grodor. Sagofigurer har även fyllt vår vecka. Eleverna har olika tankar tankar kring dessa t.ex. vissa gillar insekter medan andra ser dem gärna på avstånd! Dessa gånger är det bra att låta eleverna förklara för varandra om varför de känner på ett visst sätt för insekterna. Detta övar elevens förmåga att lyssna och att skapa förståelse för varandra och deras olika åsikter.
Har ni många tomma mjölkburkar hemma? Jag vet vad ni skall göra med dem!
Svaret hittar ni i veckobrevet denna vecka. ;)

Peace, love and schlager.

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar